Ansökan om ersättning

Vad gör jag om något händer mig när jag befinner mig på resa?

Ansökan om ersättning

Om ett allvarligt olycksfall eller sjukdom inträffar under resa, och du är i akut behov av vård på resan, är du välkommen att kontakta Travel Assistance på +45 33 15 60 60.

Har du kostnader som du vill söka ersättning för eller om du vill ha ersättning för exempelvis förstörd tid på resa så ska du ansöka om ersättning via länken nedan:

Anmäl en skada – Så här gör du en skadeanmälan till Gouda

Till din anmälan

Följande dokument ska bifogas vid:

Avbeställning - resehandlingar (originalbokningen), avbokningsintyget från researrangör/resebyrå, läkarintyg och kontoutdrag på betalningen av resa.

Anslutningsskydd - förseningsintyg och originalbokningen på din resa samt kvitto på merkostnader.

Bagageförsening - en P.I.R. (Property irregularity report = Anmälan om bagageförsening som gjort på flygplatsen med referensnummer hos flygbolaget).

Försening - intyg om förseningen från transportören bifogas. Av intyget ska förseningstiden samt förseningsorsaken framgå.

Förstörda resdagar - resehandlingar där resans pris längd och resenärer framgår tillsammans med intyg från läkare på resmålet.

Komma ikapp resan - förseningsintyg från ansvarig transportör/polisrapport eller annat som styrker händelsen som föranlett din försening samt kvitto på merkostnader för att komma ikapp din resa.

Sjukdom/skada/olycksfall - kvitto på kostnader.

Självriskeliminering - Hyrt fordon utomlands - hyreskontraktet där försäkring samt avtalad självrisk framgår samt faktura på självrisken/reparationskostnaden.

Självriskskydd - beslut från hem-/villahemförsäkring där självrisken framgår.

Stöld/rån/inbrott - polisanmälan från resmålet samt kvitto på egendom som förlorats eller skadats.

Återbetalning av aktivitetskostnader - läkarintyg samt kvitto på förbetald aktivitet.

Beroende på händelse och vilken ersättning du söker kan andra handlingar komma att krävas för vår bedömning.