Coronavirus: Så funkar din försäkring!

Vi övervakar situationen med spridning av Coronavirus (COVID-19) och uppmanar våra kunder att hålla sig uppdaterade på följande hemsidor UD l Folkhälsomyndigheten eller kontakta din resebyrå för vägledning.

Det som beskrivs nedan gäller för de kunder som har respektive täckning i sina villkor.

Informationen är uppdaterad 14 mars 2020 kl. 22:25

Privatkund med reseförsäkring

Är du privatkund med reseförsäkring gäller följande

Om du är privatkund och har köpt ett komplement till hemförsäkringen inkl. semestergaranti gäller följande:

  • Har du köpt ett komplement till reseskyddet i din hemförsäkring eller en charterförsäkring hänvisar vi dig i första hand till din hemförsäkring för hantering av kostnader för läkarvård, transporter osv. Kontakta sedan Gouda för hantering av självrisk, eventuellt förstörda semesterdagar och en ny resa om du varit ordinerad sängläge mer än halva tiden.
  • Ingen av Goudas försäkringar ersätter förlorad arbetsinkomst.

Om du är privatkund och har ett heltäckande skydd hos Gouda gäller följande:

  • Insjuknar du i Coronaviruset ersätter försäkringen kostnader för bland annat läkarvård, sjukhusvård och hemtransport.
  • Om UD uppmanar att lämna ett område/land eller att du måste återvända hem på grund av livshotande epidemier i det område där du vistas, ersätter försäkringen.

Har du köpt tillägget semestergaranti gäller även följande:

  • Insjuknar du under din resa ersätter försäkringen förlorade semesterdagar och en ny resa om du varit sjuk och ordinerad sängläge i mer än halva tiden.  
  • Om du blir sjuk och sätts i karantän under din resa och ex. missar ditt flyg, kan försäkringen ersätta kostnad för hotell, nya flygbiljetter hem samt merkostnad för mat. 

Har du ett krav på ersättning så ber vi dig gör en anmälan här.

Vid akuta ärenden till följd av sjukdom eller skada kontakta Gouda Alarm på telefon: +45 33 15 60 60.

Privatkund med avbeställningsförsäkring

Är du privatkund med avbeställningsförsäkring gäller följande

 

  • Om du blir sjuk och inte kan börja din resa från Sverige täcker avbokningsförsäkringen. Medicinsk dokumentation krävs.
  • Om UD avråder från resa till ditt resmål ska du kontakta din resebyrå som kan hjälpa dig i enlighet med paketreselagen. Har du inte köpt en paketresa, kontakta ditt flygbolag. Kostnader som inte kan ersättas av resebyrå eller flygbolag kan ersättas via din avbeställningsförsäkring hos Gouda. OBS! Detta gäller enbart om du köpt försäkringen med tillägget ”resans syfte” och betalat 6 % av resans pris i premie.

Har du ett krav på ersättning så ber vi dig gör en anmälan här.

Företagskund

Är du företagskund gäller följande

Vi rekommenderar att du kontaktar din läkare så snart som möjligt om du har några symtom på Coronavirus.

  • Om du blir sjuk och inte kan börja din resa från Sverige täcker avbokningsförsäkringen. Medicinsk dokumentation krävs.
  • Försäkringen ersätter bland annat sjukvårdskostnader och hemtransport om du drabbas av sjukdom under din rese.
  • Om du sätts i karantän under din resa för att du är sjuk och exempelvis missar din hemresa, ersätter försäkringen merkostnader enligt villkor. Du måste då kontakta Gouda Alarm som kan hjälpa till med det praktiska.
  • Enligt villkor ersätter försäkringen evakueringskostnader när svenska UD (eller motsvarande myndighet) rekommenderar evakuering. Försäkringen ersätter även om svenska UD (eller motsvarande myndighet) rekommenderar att du återvänder hem på grund av livshotande epidemier i det område där du befinner dig.
  • Om UD avråder att du reser till ditt resmål ska du kontakta din resebyrå för rådgivning och eventuell återbetalning.
  • Om du reser utomlands rekommenderar vi att du registrerar dig på Svensklistan. Uppgifterna kan vid behov användas av UD eller ambassaden för att kontakta dig om en konsulär krissituation skulle inträffa.

Har du ett krav på ersättning så ber vi dig gör en anmälan här.

Vid akuta ärenden till följd av sjukdom eller skada kontakta Gouda Alarm på telefon: +45 33 15 60 60.