Coronavirus: Så gäller din försäkring!

Vi övervakar situationen med spridning av Coronavirus (COVID-19) och uppmanar våra kunder att hålla sig uppdaterade på följande hemsidor UD l Folkhälsomyndigheten eller kontakta din resebyrå för vägledning.

Det som beskrivs nedan gäller för de kunder som har respektive omfattning i sina villkor. Informationen är uppdaterad 14 maj 2020 kl. 11:58

Frågor och svar

Här kan du läsa svaren på de frågor vi oftast får från våra kunder. Vid övriga frågor är du självklart välkommen att kontakta oss.

Privatkund

Är du privatkund gäller följande:

Företagskund

UD avråder från icke nödvändiga resor till alla länder till och med den 15 juli 2020. Detta på grund av den osäkra situation som råder för resande och att situationen dessutom snabbt kan förändras. Syftet med avrådan är att förhindra ytterligare spridning av viruset, att inte belasta lokal sjukvård och att man inte ska utsätta sig själv eller andra för ökad smittorisk.

Vi vill därför uppmana alla våra kunder att begränsa sitt resande så mycket det går, att ta sitt samhällsansvar och att endast genomföra nödvändiga tjänsteresor utomlands. Utöver smittorisk kan resande i nuläget också innebära risk att hamna i en situation där försäkringen inte kan hjälpa  på grund av situationen på det specifika resmålet.

Om du planerar en tjänsteresa framöver under aktuell UD-avrådan, ber vi dig att ta kontakt med oss på Gouda för att få mer detaljerad information kring hur situationen ser ut och hur den kan påverka er planerade resa. Goudas företagsavdelning nås på telefon 08-615 28 00 (val 4) alternativt maila business@gouda-rf.se.

Vi rekommenderar att du kontaktar din läkare så snart som möjligt om du har några symtom på Coronavirus. 

Är du företagskund gäller följande:

    • Om du drabbas av akut sjukdom under din tjänsteresa, omfattar försäkringen bland annat sjukvårdskostnader och hemtransport till följd av detta.
    • Om du sätts i karantän under din resa för att du är sjuk och exempelvis missar din hemresa, ersätter försäkringen merkostnader enligt villkor. Du måste då kontakta Gouda Alarm som kan hjälpa till med det praktiska.
    • Enligt villkor ersätter försäkringen evakueringskostnader när svenska UD (eller motsvarande myndighet) rekommenderar evakuering. Försäkringen ersätter även om svenska UD (eller motsvarande myndighet) rekommenderar att du återvänder hem på grund av livshotande epidemier i det område där du befinner dig.
    • Om du reser utomlands rekommenderar vi att du registrerar dig på Svensklistan. Uppgifterna kan vid behov användas av UD eller ambassaden för att kontakta dig om en konsulär krissituation skulle inträffa.

    Har du ett krav på ersättning så ber vi dig gör en anmälan. Vid akuta ärenden till följd av sjukdom eller skada kontakta Gouda Alarm på telefon: +45 33 15 60 60 eller maila alarm@gouda-rf.se

     

    • Om du eller någon i din familj blir akut sjuk vilket gör att du inte kan påbörja din resa från Sverige kan du få ersättning om du har tillvalet avbeställning i din tjänstereseförsäkring. Observera att medicinsk dokumentation krävs.
    • Om UD avråder att du reser till ditt resmål ska du kontakta din resebyrå för rådgivning och eventuell återbetalning.

Vart vänder jag mig om jag har råkat ut för en skada?

Akuta ärenden 

Om du befinner dig utomlands och har behov av akut hjälp/assistans, hänvisar vi dig att kontakta vår 24-timmars alarmcentral på telefon +45 33 15 60 60 eller maila alarm@gouda-rf.se

Övriga skadeärenden

För övriga skadeärenden hänvisar vi dig att ta kontakt med vår skadeavdelning på telefon 08-615 28 00 (Telefontid vardagar 10-15) alternativt maila: 
Privatkunder: claims@gouda-rf.se 
Företagskunder: businessclaims@gouda-rf.se.

Du vet väl om att du kan göra din anmälan direkt på vår hemsida? Anmäl din skada online.

På grund av coronaviruset så har vi för tillfället många samtal och frågor kring skadeanmälan därav är skadebehandlingstiden längre än normalt. Ha alltid ditt ärendenummer tillgängligt vid kontakt med vår skadeavdelning.