Nedan följer en guide som beskriver tillvägagångssättet, beroende på vad du har råkat ut för.
Behov av läkarvård
Vid behov av läkarvård, kontakta Goudas Alarmcentral - om möjligt redan innan läkare uppsöks. De kan då i förväg lämna besked om täckning samt undersöka möjligheten att ställa ut betalningsgarantier. Skulle en skada eller olycksfall kräva sjukhusvistelse, kontakta då vår alarmcentral omedelbart.
Ansvarsskydd/Rättsskydd
Vid skada som medför skadeståndsskyldighet eller misstanke om tvist, är det viktigt att du kontaktar oss för vidare instruktioner innan du själv vidtar åtgärder.
Stöld/rån/inbrott (endast om egendomsskydd tecknats)
Polisanmälan händelsen i direkt anslutning till stölden. Posta handlingen till Gouda tillsammans med en ifylld skadeanmälan samt kvitton på de förlorade föremålen. Vid överfall i samband med händelsen, bifogas även läkarintyg.
Bagageförsening (endast vid semestergaranti i reseförsäkring eller om du tecknat Leva utomlands)
Anmäl till ansvarig transportör, så att du får en skaderapport (PIR-rapport) som styrker förseningen. Posta handlingen till Gouda tillsammans med en ifylld skadeanmälan, samt ev kvitton på kostnader som uppstått i samband med bagageförsening.
Försening av allmänt färdmedel (endast vid semestergaranti i reseförsäkring eller om du tecknat Leva utomlands)
Förseningen ska alltid anmälas till oss så snart som möjligt. Posta ifylld skadeanmälan tillsammans med intyg från transportör/arrangör, samt ev kvitton på kostnader som förseningen orsakat.
Förlorade semesterdagar (endast vid semestergaranti i reseförsäkring)
Skadeanmälan ska skickas till Gouda tillsammans med intyg som styrker den förstörda semestern och handling som styrker resans pris och antal resdagar.
Skadeanmälan finns att hämta här.
Obs - handlingar ska postas till Gouda i original!